تاریخ جهان

مقالاتی در باره تاریخ!

تاريخ جهان History of World أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الأرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ قرآن كريم؛ سوره 40.غافر؛آيه 82 تاريخ معلّم انسان‌ها است. امام خميني رحمة‌اللّه عليه
شیخ فضل الله در آیینه ی تاریخ
ساعت ٥:٤٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام ، اشخاص

در ارتباط با کیفیت شکل گیری انقلاب مشروطیت در ایران بسیار کتابها و مقالات نوشته شده است، ولی متأسفانه در اغلب آنها نقش «شیخ فضل الله» بسیار کم رنگ است:
انقلاب مشروطه- تا قبل از انقلاب اسلامی- یکی از فرازهای مهم تاریخ ایران است که به هیچ دلیل سیاسی و غیر سیاسی نمی توان آن را نادیده گرفت و بحث آن را تمام شده منظور داشت، خواه موافق مشروطیت باشیم، خواه این رخداد تاثیر گذار تاریخی مقبول نظر ما نباشد.


هرچند کسانی چون آیت ا... بهبهانی، آیت ا.... طباطبائی، آقا سید جمال الدین و... نامشان بر بلندای مشروطیت قرار دارد، اما نقش «شیخ فضل الله نوری» برجسته تر از دیگران است او یک مجتهد متدین بود که از مخالفین سرسخت انگلیس و روس در جریان شکل گیری انقلاب مشروطه به شمار می آید و براساس این تفکر هزینه ی سنگین آن - جان خود را - نثار کرد.
گویند شیخ در روزهای آخر به آیت الله بهبهانی گفته است: « به زودی تو را هم خواهند کشت» و دیدیم که مخالفت او با آزادی خواهان غرب گرا و مشروطه ی غیر مشروعه، بی دلیل نبود. و خیلی زود نظر شیخ به اثبات رسید و مرحوم بهبهانی و طباطبائی ترور شده و امثال ایشان نیز به قتل رسیدند و عدالت و آزادی مورد نظر غرب گرایان به دیکتاتوری محمد علی شاه و پس از چند سال به حکومت چپاولگر رضا شاه پهلوی منتهی شد.
بارها روشنفکران غربی گفته اند: « شیخ فضل الله مخالف مشروطه بود» درصورتی که شیخ چندین بار گفت: « والله من با مشروطه مخالفت ندارم. با اشخاص بی دین و فرقه ی ضاله و مضلّه مخالفم که می خواهند به اسلام لطمه وارد کنند... من مخالف اساس مشروطیت نیستم، بلکه اول کسی که طالب این اساس بود، من بودم و فعلاً هم مخالفتی ندارم. اما مشروطه به همان شرایطی که گفتم که قانون اساسی و قوانین داخلی مملکت باید مطابقت با شرع داشته باشد.»
در افکار انقلابی مشروطه خواهان نوعی عدالتخانه وجود داشت، اما به گونه ای که در متن جامعه ی دینی ما قرار نداشت. کسانی که این مفهوم را مطرح کردند دقیقاً الگویشان را از مشروطه دولت انگلستان گرفتند. همه می دانستند که در ایران فقدان قانون وجود دارد اما هر کس از منظر سیستم معرفتی خودش به این قضیه نگاه می کرد.
شیخ فضل الله نوری می گوید: « در ابتدا من بودم که برای علمای نجف ادله آوردم و گفتم که مشروطه خلاف شرع نیست. ولی بعداً وقتی مجلس افتتاح شد فهمیدم که مشروطه در چارچوب شریعت عمل نمی کند» او می دید که نمایندگان مجلس، تفسیر دینی از مفهوم عدالت در نظر ندارند و از اینجا به بعد است که مشروطه به آن معنا مخالفت می کند.

منبع : اختصاصی راسخون  (نویسنده:اکبر رضی زاده)


 
 
 
 

سرور و قالب: پرشین بلاگ
تمامي حقوق اين وبلاگ متعلق به بلاگ تاريخ جهان است.