تاریخ جهان

مقالاتی در باره تاریخ!

تاريخ جهان History of World أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الأرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ قرآن كريم؛ سوره 40.غافر؛آيه 82 تاريخ معلّم انسان‌ها است. امام خميني رحمة‌اللّه عليه
2500 یا 2510؟
ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز جمعه ٤ شهریور ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ معاصر

برگزاری جشن هایی پرخرج در کنار زاغه های مردم پاسارگاد
جشن های 2500 ساله در حقیقت پیشنهاد درباره نبود. صهونسیت ها که خود را به یهود پیوند داده بودند، عقیده داشتند کوروش کبیر(سوروس) در سال 539 قبل از میلاد آنها را از بند بابل آزاد کرده و باید برای او بزرگداشت گرفت. محاسبه سال 1961 میلادی به عنوان دو هزار و پانصدمین سالگرد فتح بابل به دست کورش هم کار مورخان یهودی بود در ایران جز شجاع الدین شفا، هیچ کدام دیگر از استادان تاریخ حاضر به تأیید این تاریخ نشده بودند و در مورد آن شک و ابهام داشتند. اما صهیونیست ها خیلی علاقه مند بودند تا آزادی امروز خود! (یعنی تأسیس دولت غاصب اسرائیل) را به آزادی آن روزها پیوند بزنند؛ چرا که می گفتند در هر دو تاریخ به سرزمینشان برگشته بودند. آنها کنفرانس هایی برگزار کردند و خیابان های زیادی را در سرتاسر جهان به نام کورش نامگذاری کردند. در تمام مقالات خود هم کورش را از آن جهت که آنها را رها ساخته است بهترین پادشاه تاریخ معرفی کردند. یک جنگل مصنوعی را هم به نام او ثبت کردند و جنگل دیگر را هم گذاشتند برای نام شاه کنونی ایران که برای صهیونیست ها تداعی گر کورش بود؛ چرا که تنها متحد منطقه ای آنها به حساب می آمد. او هنگام جنگ با اعراب برایاشن مخفیانه نفت می فرستاد تا در مقابل، نت های موسیقی جشن های 2500 ساله را دریافت کند. او هنر دوست ترین شاه دنیا بود.
در حقیقت جشن 2500 ساله یک پیشنهاد توریستی بود. صهیونیست ها معتقد بودند کسی برای دیدن آثار اسلامی به ایران نخواهد آمد. ایران باید یک جشن ملی سالانه برگزار کند تا مردم جهان را برای حضور در آن جشن به ایران دعوت کند. از آنجا که مهرگان به فراموشی سپرده شده بود، این زمان بهترین زمان بود. ندی کلک که بعدها شهردار اورشلیم شد ایده جشن 2500 ساله را در سفر 14 روزه اش به تهران به اسدالله علم داده بود. در واقع صهیونیست ها می خواستند با این پیشنهاد گرامیداشت سال مورد نظر خودشان را کامل بکنند. هر چند به دلیل مشکلات مالی، جشن به جای سال 1961(1340) در سال 1971(1350) برگزار شد و باز هم این شجاع الدین شفا بود که حاضر شد برای شاه ثابت کند که آن تاریخ قبلی درست محاسبه شده بوده و دو هزار و پانصدمین سال فتح بابل و بنیانگذاری امپراتوری هخامنشی همین تاریخ جدید است!


مراسم چگونه بود؟
 

20 مهر 1350 مراسم جشن با سخنرانی معروف پهلوی دوم در برابر مقبره کورش هخامنشی در پاسارگاد شروع شد. مراسم شامل چهار شب مهمانی و یک روز سان دیدن از سربازان هخامنشی بود. رژه نمونه سربازان سوار نظام و پیاده نظام مربوط به دوره های مختلف سسلسله های پادشاهی ایران مهم ترین برنامه این جشن بود.
10 میلیون بیننده، این مراسم را از تلویزیون تماشا کردند. در این جشن رؤسای جمهور، پادشاهان، نخست وزیران و هیأت های بلند پایه 69 کشور جهان همراه با گروه های متعدد ارکستر و موزیک و رقص از کشورهای مختلف شرکت داشتند. صدها نوع غذا و نوشیدنی سفارشی از خارج کشور وارد شد. به خصوص انتشار خبر صرف تخم های بلدرچین سر میز صبحانه و خاویار ایران و شراب فرانسوی شتولافیت (Chateau Lafite) در ضیافت های روزانه مدعوین جو جامعه را ملتهب کرد. برای هر مهمانی خاص این مراسم 48 میلیون دلار هزینه شده و برای هر کدام به طور ویژه هتل، وسیله رفت و آمد و مهماندار تدارک دیده شده بود. در عین حال خیلی ها از مهمانی ناراضی بودند؛ چرا که می گفتند فلان شاه از هلی کوپتر برخوردار بود و ما با لیموزین بنز جابه جا می شدیم.
جیمز بیل در کتاب «عقاب و شیر» می نویسد: «محمد رضا شاه پهلوی با این جشن های 2500 ساله دوره جدیدی را در پادشاهی خود آغاز کرد؛ دوره جنون انجام کارهای بزرگ. بسیاری از معروف ترین و مقتدرترین چهره های جهان برای ستایش کشور شاه و بلکه مهم تر برای ستودن خود او به این محل آمده بودند...و شاه احساس رضایت و خرسندی می کرد که مهمانان در مورد اینکه چه کسی مجلل ترین اقامتگاه را گرفته، چه کسی محترم ترین مکان ار در میزهای ضیافت داشته و چه کسی از هلی کوپتر به جای سفر با لیموزین های مرسدس استفاده کرده با هم دعوا می کردند».

چقدر خرج برداشت؟
 

طبق محاسبات جشن های 2500 ساله با جشن های قبل و بعد از آن 300 میلیون دلار آن زمان خرج برداشته اند؛ یعنی به پول امروز 2400میلیون دلار که می شود با آن یک برج 1000 متری (بزرگ تر از برج دوبی) بنا کرد یا یکی از پرخرج ترین سدهای ایران (سد دز) را پنج بار ساخت و همین طور بزرگ ترین سد تاریخ ایران (سد کرخه) را سه بار.
در سال 1345 که خرج های شاهانه برای جشن صورت می گرفت، هر دلار آمریکا معادل 75 ریال ایران بود و هر دلار سال 1956 معادل 8/3 دلار امروزی است. هر دلار آمریکا هم این روزها معادل 10000 ریال است. با این حساب هر ریال خرج سال 1345 معادل 1110 ریال امروز بوده. حالا با توجه به جدول خرج های آن زمان که با تبدیل به ریال الان نوشته شده می توانید به حجم ولخرجی ها پی ببرید. دقت کنید که اینها فقط مربوط به شهر تهران است؛ در حالی که بیشتر خرج ها در شیراز انجام شد.
چراغانی خیابان ها 2000 میلیون تومان
آتش بازی میدان شهیاد (آزادی) 210 میلیون تومان
لوح تقدیمی به شاه در افتتاح برج شهیاد 1776 میلیون تومان
کارناوال شادی 330 میلیون تومان
مخارج پیش بینی نشده 200 میلیون تومان
پارک آرامگاه رضا خان 2220 میلیون تومان
مجموع هزینه های شهرداری 19980 میلیون تومان
تمام خرج های جشن بدون استثنا مستقیما به شرکت های پیمانکاری انگلیسی، فرانسوی و اسرائیلی داده می شد. هیچ شرکت پیمانکار داخلی صلاحیت شرکت در مناقصات را نداشت.

معترضان چه می گفتند؟
 

بیشتر اعتراض ها به این جشن ها به خاطر همین خرج های عجیب و غریب جشن ها بود. ساواک در یکی از گزارش ویژه اش در این باره آورده: «بعدازظهر روز 1350/4/3 چند نفر از افراد حاضر در مسجد خیابان فردوسی قبل از شروع سخنرانی فخرالدین حجازی ضمن صحبت های خصوصی اظهار داشتند: وضع بازار بد است و این جشن ها و مخارج کمرشکن آنها وضع اقتصادی را شکسته و نابود کرده است. مالیات ها زیاده شده. حتی کارمندان دولت هم از گرانی کرایه منزل و بالا رفتن سطح زندگی ناراحت هستند. دولت فریاد می زند که مخارج جشن ها را خودش تأمین کرده در صورتی که با گرانی روزافزون و مالیات های کمرشکن که از بازاری های بدبخت و مردم کوچه و بازار گرفته اند، این علم و کتل را راه انداخته اند. به خدا امسال بازار گرفتار ورشکستگی حتمی خواهد شد و لااقل 35 درصد تجار ورشکست خواهند شد. در میان آن چند نفر یکی از کارمندان دولت بود و گفت: آقا از حقوق ما هم برای جشن مبلغی کم کرده اند. بدبختی اینجاست که کسی جرأت حرف زدن ندارد و آن بیچاره (آیت الله سعیدی) تا آمد حرفی بزند توی زندان او را کشتند».
در یکی از این اعتراض ها در چهارم آبان 1350 پلیس وارد دانشگاه تهران شد و به ضرب و شتم دانشجویان معترض پرداخت. به خصوص خبر کتک خوردن دانشجویان دختر خیلی سروصدا کرد. امام (ره) در اعتراضش به این جشن ها، همین سرکوب اعتراضات را نشانه گرفت: «شرکت نکنند در جشن ها، جایز نیست شرکت کردن در این جشن ها . هر چه می توانند از زیر بار این طور چیزها در بروند. اگر علمای ایران دسته جمعی اعتراض کنند همه شان را می گیرند؟! اگر از تمام مملکت ایران، علمای ایران ــ که اقلاً 150 هزار نفر معمم در ایران دارد و آن همه ملا و مرجع و حجت الاسلام و آیت الله دارد ــ اگر اینها اعتراض کنند و این مهر سکوت را بردارند و این امضا را که به سکوت آنها امضا حساب می شود، این مهر را بردارند، سکوت را بردارند، همه آنها را از بین می برند؟! آنها اگر می خواستند از بین ببرند اولش خوب بود مرا از بین ببرند؛ نبردند هم؛ صلاحشان نمی دانند. ای کاش صلاحشان بود! من می خواهم چه کنم این زندگی را؟ مرگ بر این زندگی من. آنها خیال می کنند که من از این زندگی خیلی خوشی دارم می برم که تهدید من می کنند؟ چه زندگی ای است که من دارم؟ بیایند؛ هر چه زودتر بهتر. لااقل گوش انسان از این طور چیزهایی که می شنود، هر روز می شنود، هر روز ناله مردم را می شنود، هر روز اطلاع می دهند که دختر ها را چه کردند، دختر ها را کشتند، بعضی شان را سر ناهار ریختند آن قلدرها و چماق کش ها ریختند سرناهار، دیگ، نمی دانم آب جوش را ریختند به سر این بیچاره ها. چه شده است؟ گفتند مثلاً مرده باد زید، زنده باد زید. این آدم کشتن دارد؟! گفتند ما جشن 2500 ساله را می خواهیم چه کنیم؟! جشن را آنها باید بگیرند که زندگی دارند، آنها باید بگیرند که یک حکومتی دارند که در تحت نظر آن حکومت در رفاه هستند، در پناه هستند. جشن برای حضرت امیر (ع) باید بگیرند که زیر شمشیر او مردم در پناه هستند، مردم در امان هستند؛ هیچ کس نمی ترسد در حکومت او الا از خودش؛ از حکومت نمی ترسد. اصلش حکومت عدل ترس ندارد؛ از خودش انسان باید بترسد. اما اینجا اینطوری است؟...».
اما در قدم بعدی امام (ره) از این فرصت استفاده کرد و به افشای نقش صهیونیست ها در برگزاری این مراسم پرداخت. ایشان با نامه نگاری به سران کشورهای اسلامی از آنها خواست در این مراسم شرکت نکنند؛ چرا که اسرائیل هم در این مراسم حضور خواهد داشت. درست زمانی که شاه که امیدوار بود با حضور همزمان اسرائیل و اعراب در این مراسم به نوعی صلح بین این دو برقرار کند و جایزه صلح نوبل بگیرد، با افشاگری های امام خمینی (ره) مجبور به پاسخ به اعراب نسبت به حضور یا عدم حضور اسرائیل شد و با وجود که تمام مراسم را با چینش صهیونیست ها آماده کرده بود، ناچار شد برای آمدن شاهان عرب که پر جمعیت ترین گروه از مهمانان مراسم بودند اسرائیل را دعوت نکند.
واکنش رژیم در برابر موج اعتراض ها این بود که علم رسماً به تلویزیون آمد و قول مساعد داد که باقیمانده کمک های مردمی برای برگزاری مجالس را صرف ساخت یک مسجد خواهد کرد.

هدف چی بود؟
 

موج اسلام زدایی در ایران البته سال ها قبل از این جشن در کار بود. کشف حجاب یکی از این قوانین بود. اگر چه مردم نشان دادند که با حرکت های سخت نمی توان دین را از قلب مردم زدود. در کنار این حرکت مردم، جریان دینی هم میان نخبگان کم کم شکل گرفت که ملی مذهبی ها و اسلام گرایان از آن جمله بودند. نتیجه اش این بود که روش های سخت به روش های نرم تغییر شکل دادند. بر این اساس ضمن گسترش فحشا در جامعه، بایستی ارزش های جدیدی ایجاد کرد و مردم را آرام آرام به دنیای دیگری برد؛ دنیایی که در آن ارزش ها بیشتر ملی و کلی باشند، علم که برگزار کننده این مراسم بود خودش یک بهایی بود و به قول خودش چندان تعصبی در دینش نداشت. به اصرار همین علم، پنج سال بعد از برگزاری جشن 2500 ساله، مبدأ گاهشماری هم همین تاریخ تعیین شد. در آن زمان ایران تنها کشور دنیا به حساب می آمد که امری روحانی و معنوی را به عنوان مبدأ تاریخی نداشت و تاریخی را که حداقل یک بار ده سال جابه جا شده بود، برای خودش مبدأ قرار داده بود. تبلیغ ایران گرایی و غرب گرایی با این تفاوت که آن بخش از ایران که خطری ندارد باید معرفی شود، از دستور کارهای اصلی نهادهای فرهنگی پهلوی بود؛ دستور کاری که باعث برگشت بیشتر روشنفکران غرب گرا در ایران به سمت ملی گرایی اسلامی شد؛ چیزی که شاه هیچ وقت فکرش را هم نمی کرد.
سه نمونه از سندهای مربوط به جشن های 2500 ساله

وقتی نخست وزیر باید جواب پس می داد
 

*استدلال هویدا برای توجیه جشن 2500 ساله
مرجع صدور: ساواک
توضیحات: موضوع: اظهارات آقای هویدا ــ نخست وزیر ــ در مورد جشن ها
برابر اطلاع روزنامه Le_mond چاپ پاریس مورخه 10 و 11 اکتبر به نقل قول از آقای هویدا نوشته نخست وزیر ایران این امر را پذیرفته که مخارج جشن ها بسیار سنگین بوده و همین طور در شماره 10819 روزنامه jornal,Tehran مورخه 23 مهر ماه سال 50 نوشته که آقای هویدا ضمن مصاحبه ای که با وی به عمل آمده بیان داشته است همان طور که یک زن زیبا خود را می آراید تا مورد توجه قرار گیرد ما هم خود را آراستیم که زیبا شویم و مورد توجه قرار گیریم.
ملاحظات: به فرموده جهت تحقیق نسبت به اینکه آیا آقای هویدا چنین مطلبی را اظهار کرده است یا خیر.
*ناراحتی صهیونیست ها از دعوت نشدن
از لندن به تاریخ 37/1/17 شماره 1248
جناب آقای خلعتبری، وزیر امور خارجه
سه شنبه 15 فروردین ماه به مناسبت انتشار کتاب JERUSALEM نوشته TEDDYKOLLEK، شهردار اورشلیم ضیافت شامی در منزل برد وایدنفلد برگزار شد که اینجانب هم جزو مدعوین بودم و حسب العمول یهودیان سرشناس و هواداران بی چون و چرای اسرائیل هم همگی حضور داشتند.
در صحبت مختصری که با TEDDYKOLLEK داشتم نامبرده با خنده اظهار کرد که از دولت ایران گله مندم چون در سال 1961 جناب آقای علم از من دعوت کردند به ایران بروم و راجع به برگزاری جشن های 2500 ساله با گردانندگان آن مراسم همکاری و همفکری کنم ولی ده سال بعد که این مراسم برگزار شد و از تمام رؤسای ممالک و شخصیت های برجسته جهانی دعوت به عمل آمد تنها کسی که دعوت نشده من بودم. اینجانب هم درجواب گفتم که مانعی ندارد و برای جبران این مطلب من از همین حالا از شما دعوت می کنم که در مراسم جشن های پنج هزارمین سال شاهنشاهی ایران شرکت کنید.
ضمن صحبت کوتاهی که با لرد وایدنفلد داشتم از نامبرده که عن قریب عازم اسرائیل است نظرش را در مورد تحولات اخیر خاورمیانه جویا شدم. جواب داد راه حلی برای خروج از بن بست فعلی به نظر رسیده که هم متضمن حفظ آبروی مناهم بگین و هم رعایت خواسته مردم اسرائیل است، اینست که اصل کلی «زمین یا صلح» و امتیازاتی که اسرائیل برای برقراری صلح می تواند بدهد، به طریقی در اسرائیل مورد همه پرسی قرار گیرد.
75/ل ــ37/1/17
پرویز راجی [سفیر معروف شاه در لندن]
*دردسر مراقبت از چادرهای جشن های 25000 ساله شاهنشاهی
از: 18 ــ ر2
به: ح ــ ف ــ ز ــ ک (ر2)
موضوع: چادرهای سران
پیرو شماره 7ق 220 ــ24 ــ23 ــ401 ــ57/10/6
به طوری که استحضار دارند چادرهای سران از زمان جشن 2500 ساله بنا شده و دارای وسایل گران قیمت و بسیار نفیسی است. گرچه حفاظت داخلی چادرهای مذکور به عهده کادر انتظامی است و یک نفر سرهنگ هم رئیس حفاظت آن محل است ولی با توجه به وضع فعلی اگر محل مذکور مانند ساختمان ساواک شیراز مورد هجوم واقع شود حتی یک لشکر هم قادر به حفاظت این تأسیسات که بالغ 20 هکتار است نخواهد شد. استدعا دارد سریعاً به طریق مقتضی نسبت به خروج اشیای گران قیمت مجموعه مذکور بایسته معمول فرمایند. ضمناً موضوع در شورای هماهنگی استان مطرح که در صورتجلسه شورای مذکور قید شده و کلیه اعضای شورا با نظریه ناحیه موافقت کرده اند.
ل ــ ناحیه ژاندارمری فارس ــ سر لشکر امیر حسینی
گیرندگان:
جناب آقای استاندار محترم استان فارس جهت استحضار و صدور اوامر مقتضی
ف ــ هنگ شیراز جهت آگاهی
منبع:همشهری جوان، شماره 249


 
 
 
 

سرور و قالب: پرشین بلاگ
تمامي حقوق اين وبلاگ متعلق به بلاگ تاريخ جهان است.