تاریخ جهان

مقالاتی در باره تاریخ!

تاريخ جهان History of World أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الأرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ قرآن كريم؛ سوره 40.غافر؛آيه 82 تاريخ معلّم انسان‌ها است. امام خميني رحمة‌اللّه عليه
اصلاحات پروتستانی
ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: تاریخ اروپا

«هر که اصولی را که شالوده ی دین [مسیحیت] را می ساخته بررسی کند و ببیند گرایش مذهبی و کاربردش امروز تا چه حد با آن اصول تفاوت دارد به این نتیجه خواهد رسید که لحظه نابودی یا عقوبتش نزدیک است» چنین نوشت ماکیاولی به سال 1513. چهار سال بعد مارتین لوتر Martin Luther نظریات نود و پنجگانه ی خود را بر در کیسای کاخ در شهر ویتنبرک Wittenberg میخکوبی کرد، و در خلال یک نسل، مذهب کاتولیک رم نیمی از اروپا را به «پروتستان ها» باخت.


 
جعل عطیه ی کنستانتین
ساعت ٥:٤٥ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۳ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: تاریخ اروپا

لورنزو والا اومانیست ایتالیایی ( 57- 1046 حدود) نشان دهنده ی بارز جنبه انتقادی رنسانس ایتالیا است. بحث وی که جعلی بودن بخشش کنستانتین را آشکار می سازد (1440) از مشهورترین حملات او به اسناد ساختگی قرون وسطی است. او هنگامی آن را نوشت که سمت منشی آلفونس پنجم، پادشاه آراگون، سیسیل، و ناپل را عهده دار بود، و آن را می توان بخشی از مبارزه این پادشاه علیه پاپ جهت دستیابی به سرزمین های بیشتر ایتالیا تلقی کرد. عطیه ی موردنظر (که اکنون تصور می رود در قرن هشتم دستگاه پاپ آن را جعل نموده) به دستوری اشاره می کند که کنستانتین به موجب آن نیمی از بخش باختری ‌امپراتوری روم را به عنوان پیشکش، به شکرانه شفا یافتنش از جذام، به پاپ سیلوستر اول Pope Sylvester l بخشیده. لازم به گفتن نیست که والا به دردسر افتاده و مورد بازجویی دسته تفتیش عقاید قرار می گیرد، ولی او بعداً به عنوان یک نویسنده اپوستولیک در دستگاه پاپ نیکولاس پنجم Pope Nicholas V مشغول کار می شود!


 
گوشه هایی از خدمات بی بدیل امیرکبیر به کشور
ساعت ۱۱:٤٩ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٧ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: تاریخ معاصر ، اشخاص

محمدتقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر در سال۱۱۸۶ ش در روستای هزاوه اراک به دنیا آمد. پدرش کربلایی قربان، آشپز قائم مقام فراهانی بود. وی در منزل قائم مقام فراهانی تربیت شد و در جوانی توانست سمت منشی گری قائم مقام را به دست آورد. امیر دو بار ازدواج کرد؛ اولی با جان جان خانم و بار دوم ملک زاده خانم خواهر ناصرالدین شاه. همسر دوم امیرکبیر دختر محمدشاه و مهد علیا بود. این ازدواج به خواست ناصرالدین شاه انجام شد. امیرکبیر قبل از دوران صدارت هم خدمات قابل توجهی به کشور داشت؛ اما آن چه از او در حافظه تاریخی مردم ایران ثبت شده بیشتر مربوط به دوران کوتاه صدارت اوست که به دلیل درایت و شجاعت بی نظیرش زبانزد مردم چند عصر است. آن چه در ادامه تقدیم می شود، برگردانی است امروزی از زندگی آن مرد بزرگ:


 
پایان حماسه ها
ساعت ٥:٥٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۱٤ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام

به نظر می رسید که دوران حماسه آفرینی های نادر به پایان رسیده است. گویی آن قهرمان محبوبی که نماد وحدت و ملیّت ایران بود. به موجودی دیگر تبدیل شده است.
آیا قدرت مافوق تصور و لجام گسیخته که با تملق و چاپلوسی حاشیه نشینان حکومت کاربردی ویژه یافته بود و با گوهرهای خیره کننده هندوستان به استغنای فرعونی رسیده بود، موجب تغییر در شخصیت او شده بود؟ نادر از خوارزم به مرو بازگشت. خونریزی های بی دلیل او از فردای ورود به مرو آغاز شد.
حاکم مرو را بر کنار کرد و شاهقلی بیک از قاجارهای مرو را حاکم آن دیار ساخت و برای اینکه حاکم جدید بدون مزاحم باشد، هفت تن از مردان زبده و کارآمد مروی را به بهانه های ناچیز، به قتل رساند.
نادر خود به شایستگی و کاردانی این هفت نفر اذعان داشت. هنگامی که می خواست مرو را ترک کند، حاکم جدید را پیش خواند و به او گفت:
هفت نفر از نامداران را به قتل آوردم که هر یک آشوب شهری و فتنه دهری و سردار کشوری می توانستند بود. به جت خاطر تو، که در حکومت خود مستقل و صاحب اختیار باشی.


 
تصاویری از آتشگاه اصفهان
ساعت ۸:٠٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٠ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام ، *اختصاصی*

با عرض سلام خدمت شما کاربران گرامی!

در این پستُ تعدادی تصویر اختصاصی از آتشگاه اصفهان را جهت استفاده قرار می دهم.

ان شاء الله مفید واقع شوند.

اما در ابتدا توضیحاتی مختصر درباره این بنا:

آتشگاه

کوه کم ‏ارتفاعی است در هشت کیلومتری مغرب اصفهان، که قسمت بالای آن را ویرانه‏ هایی از خشت ضخیم و محکم تشکیل داده و به گفته مورخین یکی از آتشکده‏ های معروف اصفهان بوده است. اگرچه تعیین تاریخ قطعی ساختمان مشکل می‏نماید، ولی آنچه مسلم است از دوره ساسانی جدیدتر نمی‏تواند باشد.بر روی کوه کوچکی به فاصله ۲۰ کیلومتری از سوی باختر اصفهان و در جلگه با صفای فرح انگیز قرب و مشرف بر رودخانه زاینده رود عمارات ویران و آثاری قرار دارد که به احتمالی به دوره اشکانی و به زعم قوی متعلق به دوره ساسانیان است
موقعیت محلی از این باب که زردتشتیان قدیم آتش مقدس را همواره در جایی قرار می داده اند که در دیدگاه مردم باشد و دیگر کیفیت و نقشه ساختمان و مصالحی که در آن به کار رفته و شهرت این محل بر حسب وجود منابع بسیار به آتشگاه همه و همه نشان می دهد که برروی این کوه یکی از آتشگاههای زردشتی وجود داشته است و در روی بلندی بر همه جا اشراف داشته است . مصالح ساختمان آن اگر چه گل وخشت است ولی باز هم قدمت وکهولت از آن پیداست .

نقل از مکان های دیدنی اصفهان از راسخون


 
متن سوالات و راهنمای تصحیح آزمون هماهنگ کشوری تاریخ سوم متوسطه نظری دی ماه۱۳۹۱
ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز شنبه ٩ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: فلسفه تاریخ- آموزشی

با نام و یاد خدا

و با عرض سلام خدمت شما بازدید کننده گرامی

پیرو مطالب قبل، سوالات و راهنمای تصحیح امتحانات نهایی تاریخ ایران و جهان 2 رشته علوم انسانی و تاریخ اسلام 2 رشته علوم و معارف اسلامی پایه سوم متوسطه تحصیلی مورخ امروز در سایت قرار گرفت. برای مشاهده و دریافت به لینک درسی و کمک آموزشی (واقع در نوار کناری) مراجعه کنید.

با آرزوی موفقیت روزافزون


 
دوره بندی در تاریخ
ساعت ٤:٤۸ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٧ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: فلسفه تاریخ- آموزشی

دوره بندی تاریخ بر سه نوع است: گاه شمارانه، تکاملی، ماهوی. در اروپای قرون وسطا، دوره بندی تاریخ ماهیتی هستی شناسانه داشت؛ یعنی متألهان دوره‌هایی برای تاریخ قایل می‌شدند که آن‌ها را نه اموری و اعتباری و مقتضای مقام تحلیل، بلکه اموری حقیقی می‌شمردند. دوره بندی غیردینی تاریخ از زمان رنسانس آغاز شد و اصطلاحاتی چون «دوره» یا «سده» از قرن هجدهم باب شد. بنابراین بخش کردن تاریخ به سده‌ها از محصولات دانش «مدرن» است. حتی استفاده از مفاهیمی چون «مدرن» یا «رنسانس» خود متضمن نوعی دوره بندی است؛ زیرا در یکی اندیشه‌ی دوره های کهنه و نو نهفته است و در دیگری اندیشه‌ی دوره‌ی خمود و دوره‌ی زایش. این گونه فاصله گرفتن از اندیشه های مسیحی تقسیم تاریخ، در سده‌ی هجدهم به اوج رسید. در این زمان بود که اصطلاح «قرون وسطا» به معنایی جدید و متمایز از دوران مدرن (که پیش‌تر به کل دوران پس از یونان و روم باستان اطلاق می‌شد) به کار رفت. از آن پس، آنچه در زیربنای همه‌ی اندیشه های تاریخی قرار گرفت «اندیشه‌ی پیشرفت» بود. این اندیشه در قرن نوزدهم به دو صورت در تاریخ نگری تجلی یافت: پیشرفت خطی پوزیتیویستها و پیشرفت دیالکتیکی هگل و پیروانش. در هر صورت، پیشرفت به سوی «تمدن» بود؛ از این رو، اندیشه‌ی پیشرفت با مفهوم تمدن ملازمت یافت. در اوایل قرن بیستم، دوره بندی مبتنی بر واژگان مارکسیست - لنینیستی را، که بر الگوی تاریخ اروپا مبتنی بود، به همه‌ی جهان تعمیم دادند. در نیمه‌ی قرن بیستم، این اندیشه که با صنعتی سازی عصر جدیدی در تاریخ بشر آغاز شده است در میان مورخان و فیلسوفان تاریخ قبول عام یافت. از آن پس نیز مکتب‌ها و سلیقه های گوناگونی در دوره بندی تاریخ پدید آمده است که همه‌ی آن‌ها بر بنیادهای فلسفی متکی است. به کار بردن اصطلاحات مربوط به دوره بندی، مانند «قرون وسطا» و «مدرن»، از ابزارهای تحلیل و بیان مورخ است؛ اما او باید همواره به یاد داشته باشد که این واژه‌ها، و کلاً دوره بندی تاریخ، امری اعتباری است و نباید اسیر آن‌ها شد.


 
نگاهی به زندگانی استاد جلال الدین همایی
ساعت ۳:٤٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ٤ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: اشخاص ، تاریخ معاصر

یک نگاه

استاد جلال الدین همایی در سال 1317ق . در اصفهان دیده به جهان گشود . پدرش میرزا ابوالقاسم محمد نصیر (1275- 1330ق) . متخلص به «طرب » ، فرزند محمدرضا قلیخان (معروف به همای شیرازی) بود () . پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در مکتب خانه، در سال 1326 ق . به مدرسه جدید راه یافت؛ در مدرسه حقایق و مدرسه قدسیه اصفهان تجوید قرآن، صرف، نحو، خط نسخ و نستعلیق، حساب، هندسه، تاریخ، جغرافیا و فارسی را فرا گرفت .
در سال 1328 ق . جاذبه معنوی علامه سید محمد باقر درچه ای او را به مدرسه نیماورد کشاند و تا سال 1348 ق . در این مدرسه و مدرسه صدر بازار ماندگار ساخت . همایی ضمن تحصیل به تدریس نیز می پرداخت و آموخته های خودرا به سطوح پایین تر منتقل می کرد . (2) وی از بزرگانی است که حتی یک ساعت از عمرش را بیهوده سپری نکرد و روزهای تعطیل نزد سید علی حباب هیئت، ریاضی جدید، اسطرلاب و استخراج تقویم آموخت .
استاد جلال الدین همایی در سال 1307 رسما به استخدام اداره فرهنگ در آمد و در سال 1345 به تقاضای خود بازنشسته شد . (3) او در مدارس «دارالفنون » ، «شرف مظفری » ، دبیرستان نظام، دانشکده افسری و دانشسرای عالی، متون فارسی، تاریخ ادبیات و صناعات ادبی، عروض، فلسفه، کلام و مصطلحات علوم تدریس کرد؛ در دانشکده حقوق، 12 سال بدون حق التدریس، فقه درس داد؛ و در دانشکده ادبیات، در دوره های لیسانس و دکتری، صناعات ادبی تدریس کرد .
پس از بازنشستگی استاد ممتاز شناخته شد؛ در تدریسش وقفه ای پدید نیامد و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان خارجی، تاریخ علوم و معارف اسلامی تدریس کرد . استاد همایی در این باره می گوید: «من حدود پنجاه سال تدریس کردم و 9 نسل از شاگردانم استادان دانشگاه هستند» (4) . در مدت تدریس در دانشگاه دو بار به خارج از کشور سفر کرد . بار اول، برای تاسیس کرسی ادبیات فارسی در بیروت، همراه تنی چند از صاحب نظران به لبنان شتافت؛ و بار دوم برای تاسیس کرسی ادبیات فارسی در دانشگاه لاهور رهسپار پاکستان شد . مرحوم همایی آثاری گرانبها پیرامون موضوعات مختلف مانند تاریخ اصفهان، معانی بیان، فقه، دستور زبان فارسی، فلسفه، نجوم، تصوف، شعوبیه، صناعات ادبی و شرح حال شعرا و ادبا به یادگار گذارد . از این مجموعه گرانقدر، 36 کتاب چاپ شده و حدود 17 اثر به صورت دست نویس باقی مانده است . (5) سرانجام این استاد بزرگ و فرهیخته در شب یکشنبه 29 تیرماه 1359 برابر با هفتم رمضان 1400ق . در تهران خاکیان را بدرود گفت . پیکر پاکش به اصفهان منتقل و در تکیه لسان الارض (گلستان شهدا) به خاک سپرده شد . (6)


 
تاریخچه شب یلدا
ساعت ۱٢:٢٠ ‎ب.ظ روز جمعه ۱ دی ۱۳٩۱  کلمات کليدي: ایران باستان

شرق شناسان و مورخان متفق القولند که ایرانیان چند هزار سال است که شب یلدا آخرین شب پاییز و آذر ماه را که درازترین و تاریک ترین شب در طول سال است تا سپیده دم بیدار می مانند، در کنار یکدیگر خود را سرگرم می کنند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیه آنان را تضعیف نکند و با به روشنی گراییدن آسمان (حصول اطمینان از بازگشت خورشید در پی یک شب طولانی و سیاه که تولد تازه آن عنوان شده است) به رختخواب روند و لختی بیاسایند.


 
 
 
 

سرور و قالب: پرشین بلاگ
تمامي حقوق اين وبلاگ متعلق به بلاگ تاريخ جهان است.