تاریخ جهان

مقالاتی در باره تاریخ!

تاريخ جهان History of World أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الأرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَانُوا أَكْثَرَ مِنْهُمْ وَأَشَدَّ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الأرْضِ فَمَا أَغْنَى عَنْهُمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ قرآن كريم؛ سوره 40.غافر؛آيه 82 تاريخ معلّم انسان‌ها است. امام خميني رحمة‌اللّه عليه
شیخ فضل الله در آیینه ی تاریخ
ساعت ٥:٤٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٦ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام ، اشخاص

در ارتباط با کیفیت شکل گیری انقلاب مشروطیت در ایران بسیار کتابها و مقالات نوشته شده است، ولی متأسفانه در اغلب آنها نقش «شیخ فضل الله» بسیار کم رنگ است:
انقلاب مشروطه- تا قبل از انقلاب اسلامی- یکی از فرازهای مهم تاریخ ایران است که به هیچ دلیل سیاسی و غیر سیاسی نمی توان آن را نادیده گرفت و بحث آن را تمام شده منظور داشت، خواه موافق مشروطیت باشیم، خواه این رخداد تاثیر گذار تاریخی مقبول نظر ما نباشد.


 
وضع عمومی ایران مقارن ظهور اسلام
ساعت ٤:٢٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢۳ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام
نویسنده: آیت الله جعفرسبحانی
 
برای بدست آوردن ارزش نهضتی که پیامبر اسلام(ص) بنیانگذار آن بود، لازم است و لو در حد اجمال با اوضاع دو محیط آشنا شویم:

1- محیطی که اسلام در آنجا پیدا شد و رشد و نمو کرد.
2- محیط بیرون از جهان اسلام.


 
اولین گام اسلام در اروپا
ساعت ۱٢:٤۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام

چگونه طارق فرمانده مسلمانان به اروپا گام گذاشت
 

در اواخر قرن هفتم میلادی در حالی که بیش از 80 سال از هجرت پیامبر گذشته بود، اسلام در حال گسترش شرق و غرب بود. پس از ایران، ماوراء النهر هم تحت نفوذ دین نوپای اسلام قرار گرفت و به این ترتیب قلمرو دولت اسلامی تا خوارزم و بخارا و سمرقند نیز پیش رفت.
در مغرب هم به تدریج کشورهای شمال آفریقا مانند مصر و الجزایر و لیبی و تونس و در نهایت تا مغرب یعنی در حاشیه ی اقیانوس اطلس دین اسلام را پذیرفتند تا به این ترتیب گستره ی دین اسلام در کمتر از یک قرن از آغاز بعثت پیامبر از حاشیه ی اقیانوس هند تا کناره های اقیانوس اطلس باشد.
فرمانورایی شمال آفریقا نیز به عهده ی موسی بن نصیر بود. فرمانده ای که توانسته بود تمام شمال آفریقا را به جز یک شهر به تصرف خود درآورد، شهری به نام بسته که در شمال مغرب و میان مغرب و اسپانیا بود. این شهر برج و بارویی مستحکم داشت که به دلیل وضعیت جغرافیایی همچنان در اختیار اسپانیایی ها بود و فرمانده ای به نام ژولیان حکمران آن بود.
در اوایل قرن هشتم میلادی مسلمانان نیم نگاهی به فتح قاره ی اروپا نیز داشتند، از جانب شرق اروپا، آنها نتوانسته بودند قسطنطنیه را فتح کنند، تنها راه باقیمانده عبور از کم عرض ترین نقطه ی میان اسپانیا و مغرب بود که آن هم کار بسیار سختی بود.


 
مرگ در جزیره اسرارآمیز
ساعت ۱٢:٤٤ ‎ب.ظ روز جمعه ۱٥ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ اروپا ، اشخاص

مرگ مشکوک ناپلئون بناپارت با افسانه و شایعه درهم آمیخته است
  بعد از سال ها زندگی در تبعید هر روز حالش بدتر و بدتر می شد. در روزهای آخر ، حالش رو به وخامت گذاشته بود و دکترها فقط برای او آرام بخش تجویز می کردند. هیچ دارویی به درمان او کمک نکرد. چند روز بعد، سرانجام جزیره «سنت هلن» در اقیانوس آرام شاهد مرگ مرد عجیبی بود، مردی که زندگی اش تمام اروپا را تکان داد و هنوز هم اسرارآمیز به نظر می رسد. از آن تاریخ تا به امروز نظریه های زیادی در مورد مرگ «ناپلئون» بیان شده است.
خیلی از آنها تا سال ها به نظر منطقی می آمدند اما بعد از مدتی دلایل جدید آن نظرها را رد می کردند.
اسرار مرگ امپراتور فرانسه هنوز هم برای خیلی از مردم جذابیت دارد.
او یکی از بزرگ ترین فرماندهان نظامی تاریخ و امپراتور فرانسه بود. ناپلئون بناپارت بیشتر اروپا را فتح کرد، دوبار تبعید شد و بار دوم همان جا در تبعید جانش را از دست داد. او در طول انقلاب کبیر فرانسه، ژنرال و فرمانروای اولین کنسول جمهوری فرانسه بود. ناپلئون در کورسیکا متولد شد؛ جایی که هزاران کیلومتر از محل مرگ او فاصله داشت.شاید وقتی در این شهر کوچک به دنیا آمد ،هیچ کس فکرش را هم نمی کرد که او چنین پرآوازه شود. ناپلئون در 15 سالگی پدرش را از دست داد و مادرش او را بزرگ کرد و به مدرسه نظام فرستاد. ظاهراً این بهترین انتخاب او بود، چون به سرعت در آنجا پیشرفت کرد. او در سال 1792 زمانی که فقط 23 سال داشت، شاهد سقوط سلطنت بوربون ها بود و به جنگ های انقلابی فرانسه پیوست و نامی برای خودش دست و پا کرد اما در گیر و دار انقلاب و اختلافات انقلابیون، به دلیل دوستی با برادر یکی از سران انقلاب مدتی هم زندانی شد اما بالاخره از زندان آزاد شد و با تلاش زیاد به سمت فرماندهی ارتش فرانسه در ایتالیا رسید. او موفق شد اتریش و متحدانش را وادار به صلح با جمهوری فرانسه کند. به این ترتیب فرانسه روی جنگ با انگلستان متمرکز شد. در سال 1798، ناپلئون به مصر که تحت فرمان حکومت عثمانی بود لشکر کشید و آنجا را فتح کرد. او تلاش کرد ناوگان تجاری انگلستان را در مسیر هند از بین ببرد اما نتوانست، کشتی های تحت امرش در یک نبرد سخت به وسیله نیروی دریایی بریتانیا در رود نیل از بین رفتند.


 
تحلیلى از انگیزه هاى مخالفت خوارج
ساعت ٦:٥٢ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٦ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام

تحلیلى از انگیزه هاى مخالفت خوارج

علل مخالفت خوارج با امیر مؤمنان علی (ع) با انگیزه ى مخالفت معاویه با آن حضرت کاملاً متفاوت بود. معاویه از دوران خلافت عمر مقدمات خود مختارى ولایت شام را آماده ساخته بود و خود را رئیس مطلق شام مى دانست. پس از قتل عثمان، وقتى دریافت که امیر مؤمنان علی (ع) مى خواهد دست او را از ولایت شام قطع کند، به مخالفت برخاست و با تحریک طلحه و زبیر و سپس به راه انداختن نبرد صفین در برابر امیر مؤمنان علی (ع) ایستاد و در واپسین لحظات با سیاست شوم بر نیزه کردن قرآن دو دستگى عمیقى در میان یاران امام پدید آورد و سرانجام امیر مؤمنان علی (ع) قربانى همین دو دستگى شد.
اما خوارج افرادى قشرى و ظاهر بین و به اصطلاح امروز خشکه مقدسانى بودند که به جهت جهل و سطحى نگرى و نا آگاهى از مبانى اسلامى با امیر مؤمنان علی (ع) به مخالفت برخاستند و با تشبث به علل واهى در برابر مصباح هدایت الهى صف آرایى کردند و در خاموش ساختن آن حتى به بهاى نابودى خود از پاى ننشستند.
به سبب همین تفاوت میان معاویه و خوارج، امیر مؤمنان علی (ع) پس از پیروزى بر آنها فرمود:
''لا تقاتلوا الخوارج بعدى، فلیس من طلب الحق فاخطاه کمن طلب الباطل فادرکه''.[ نهج البلاغه، خطبه ى 58 "طبع عبده". ] پس از من با خوارج جنگ مکنید، زیرا آن کسى که جوینده ى حق باشد ولى به عللى راه خطا برود با آن کس که جوینده ى باطل باشد و به آن برسد یکسان نیست.
تحلیل انگیزه هاى مخالفت خوارج ثابت مى کند که این گروه، برخلاف شامیان، هرگز در طلب جاه و مقام نبودند، بلکه اعوجاج و عقب ماندگى فکرى خاصى بر آنها حکومت مى کرده است. اینک مهمترین اعتراضهاى خوارج را نقل مى کنیم.


 
«مختار ثقفی» که بود، چرا قیام کرد و چگونه شهید شد
ساعت ٩:٠٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۳ مهر ۱۳٩٠  کلمات کليدي: اشخاص ، تاریخ اسلام و ایران پس از اسلام

حدود 230 سال پیش، آیت‌الله بحرالعلوم در جست‌وجو برای یافتن بقایای مسجد کوفه، قبری را نزدیکی دارالاماره یافت که سنگ آن منقوش به نام «مختار ثقفی» منتقم خون شهیدان مظلوم کربلا بود.
در چهاردهم رمضان المبارک سال 67 هجری «مختار بن أبی عبیدة الثقفی» به شهادت رسید. در ذیل گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام سیدمحمود طباطبایی‌نژاد، سرپرست گروه تحقیقاتی دانشنامه 14 جلدی امام حسین(ع) ـ منتشر شده توسط مؤسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث ـ که آذرماه سال گذشته انجام شد، از نظرتان می‌‌گذرد.
در این گفت‌وگو، شخصیت، مکتب، قیام و چگونگی شهادت «مختار ثقفی» بیان می‌شود که مشروح آن در پی می‌آید:


 
 
 
 

سرور و قالب: پرشین بلاگ
تمامي حقوق اين وبلاگ متعلق به بلاگ تاريخ جهان است.